torsdag 18 februari 2010

Le mari de la coiffeuse

Patrice Leconte ligger bakom den franska filmpärlan Intima främlingar som jag såg på nytt för några veckor sedan. Han är också skapare till Hårfrisörskans make som jag tittade på igår. Det finns genom hela filen ett slags surrealistisk ton där det inte är självklart för mig vad som är dröm, minnen och verklighet.

Vi möter mannen som tänker tillbaka på sitt liv som pojke vid havet. Hans stora passion är byns hårfrisörska och hans högsta dröm att bli en hårfrisörskas make. Ett livsval som pappan belönar med en skarp örfil. Dessa barndomsscener påminner mig om den svenska Kådisbellan, samma impulsiva familj och drömmade påhittiga pojke.

Pojken uppfyller sin vision och äktar som vuxen hårfrisörskan Mathilde. Deras förhållande är intimt och passionerat. Filmen skildrar uteslutande deras liv i salongen, där kärleksmötena också sker. Men precis som barndomens älskade hårfrisörska är inte heller Mathilde en helt lycklig kvinna. Eller snarare är hon kanske rädd för lyckan. Rädd för det som kan ta slut.

Filmen är en udda skönhet. En hyllning till kärlek, passion och lek men samtidigt en film med djupare teman om det att vara människa. Det är en film utan så mycket tal, det mesta handlar om det som händer i hårsalongen. Ändå säger den mycket - genom ögon och gester.

Den här scenen med maken i full aktion




kommer jag sent att glömma! (Försök bortse från det bakomliggande polska (?) talet...

5 kommentarer:

  1. Detta är en Patrice Leconte-film jag missat(men som jag tror står hemma i pojkvännens filmbokhylla..?). Med tanke på hur otroligt my jag gillade Intima främlingar, och med din finfina recension :detta måste snarast åtgärdas!Måste i filmsammanhanget här även passa på att tipsa om en riktig pärla till film som går på bio just nu, nämligen den japanska Avsked(belönad med en oscar för bästa utländska film 2009), en fantasstisk pärla som verkligen grep tag, varm, lite knasig- och eftertänksam. Tummen upp!

    SvaraRadera
  2. Kul du hittar ngt nytt här! Fast jag var helt säker på att det var du som tipsat mig om den... blandade nog ihop den med "Marie-Jo...". Hoppas den står på sin plats i filmhyllan hur som helst! Avsked tror jag har gått t o m i Gävle men jag missade den. Ska undersöka om den finns på bibblan!Tack för tips! Bright Star och An Eduction är väl annars filmer jag ser fram emot att se på bio (vid sidan av franska filmvågen framför tv.). Har du sett dem?

    SvaraRadera
  3. Vilken överraskning att du gillar den här filmen! Jag såg den på Fyrisbion i Uppsala när jag var student där på 90-talet. Jag såg en hel del franska filmer och liknande, djupare filmer med ett lätt anslag; dina barndomsdrömmar *kan* vara intressanta nog att göra film av. Kanske såg jag så många att det började bli för mycket av galna kvinnor som gör destruktiva saker men blir älskade av kärleksfulla män (eftersom de är så snygga). Hårfrisörskans make var droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Men jo, visst gillade jag stämningen i största delen av filmen. Förlåt att jag låter som en sådan surpuppa! Du har faktiskt gjort mig litet vänligare stämd till "tokig-fransyska"-genren nu. :)

    SvaraRadera
  4. Jenny B, En surpuppas åsikter får gärna komma fram :-) Franskt 90-tal... jag tänker tricoloren och De älskande på Pont-Neuf m fl, stämmer det? De franska filmer jag sett på senare tid, bortsett från Hårfrisörskans.. har en annan ton, mer av realism och smutsighet. På ett bra sätt.

    SvaraRadera
  5. Jag har tyvärr missat den franska filmvågen på TV (är över huvud taget dålig på att se film just på TV, springer en herrans massa på bio eller tar igen missade filmer på DVD). I helgen var vi och såg An Education - en väldigt enkel handling, men skådespelarna är suveräna liksom miljöerna (ock kläderna!) Jag tyckte mycket om den... Bright Star var också en väldigt sevärd film (Jane Campion är en favorit sedan Pianot, hennes filmer är alltid så intagande och vackra). Så båda dessa ska man absolut se.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!