torsdag 31 december 2009

Med andras ord

Ett år är snart till ända och i tankarna summeras tiden som varit. Påminns om att åren går, rusar skenar för en del.

"Du
som tycker
att dagarna går
och
livet flyr.
Tag dig samman
och gör nånting
onyttigt."

Ingrid Sjöstrand utmanar och uppmanar. Ibland är det ju så där enkelt. Nu är det Tomas Tranströmers tur

III
Espresso

"Det svarta kaffet på uteserveringen
med stolar och bord granna som insekter.

Det är dyrbara uppfångade droppar
fyllda med samma styrka som Ja och Nej.

Det bärs fram ur dunkla kaféer
och ser in i solen utan att blinka.

I dagsljuset en punkt av välgörande svart
som snabbt flyter ut i en blek gäst.

Det liknar dropparna av svart djupsinne
som ibland fångas upp av själen,

som ger en välgörande stöt: Gå!
Inspiration att öppna ögonen."

Gå! Ett imperativ att blint lyda? Ett årsskifte eller som i detta fallet decennieskifte väcker många tankar - om människor som hittat vägen in i mitt liv här eller i det mindre digitala livet, om människor som inte längre finns. Jaques Werup har satt samman ett par av de vackraste meningar jag vet. Fast det är inte förrän nu jag kommit underfund om att de är hans.

"Jag har varit med om dig.
Jag kan aldrig förlora dig."

Dikterna i inlägget är hämtade ur samlingen Det bästa som kan hända - 70 poeter om livet en bok jag säkert återkommer till. Till dig som läser här önskar jag just det inför kommande år - det bästa som kan hända.

Året avslutas med ett stycke mjuk poesi

"vi talade med bokstäverna och
böckerna och sade, kom...
eller var det de som sade, kom!?

så var det - det var de som sade, KOM
vi skall göra er till poeter, små, tillräckligt
små för att ni ska kunna rulla ihop er i en

förklädesficka NÄR NI ÄR TRÖTTA... vi ska
ge er ord...ord och lurviga svansar, örontofsar
ska ni få och morrhår och små mjuka tassar,

pennstumpar ska ni få, ja-a-då, och skrivböcker,
så många ni vill...jamen ni ska skriva oss, det
ska ni, ni ska göra oss levande, ni ska ge oss liv!

(eller så sa de bara så där:...vi ger skrivmaskinerna
åt poeterna, vi låter dem skriva, rofyllt ända in på
småtimmarna!

eller så här:...såja, mina småpoeter skriv
på era skrivmaskiner av velour,
fler och fler mjuka dikter!)"

av, återigen, Eva-Stina Byggmästar, Men hur små poeter finns det egentligen

Ett nytt läsår kan börja.

3 kommentarer:

  1. Tack så mycket för att du samlat så sköna, tänkvärda dikter! Det var en fin tankepaus innan nyåret. Gott nytt år 2010 till dig!

    SvaraRadera
  2. Kära Hermia,

    Du skriver så tänkvärt och du väljer också så fina poeter för att illustrera dina tankar. Jag känner väldigt mycket som du- ett nytt "tiotal" har börjat- och tiden går... jag har också haft rikliga tillfällen att fundera över människans villkor och vårt korta liv under året som gått. Precis som du tycker jag att Jacques Werups ord är något av det vackraste som skrivits (och tänk att kunna sammanfatta det mest väsentliga i bara två meningar). Jag önskar dig ett Gott Nytt År- med många goda böcker och goda tankar.

    SvaraRadera
  3. Fint! Tranströmer är en stor favorit. Tack för tipset om samlingen!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!